DZIEKAN i RADA WYDZIAŁU INFORMATYKI, ELEKTRONIKI I TELEKOMUNIKACJI AKADEMII GÓRNICZO-HUTNICZEJ im. ST. STASZICA W KRAKOWIE |
|
---|---|
zapraszają na publiczną dyskusję nad rozprawą doktorską mgr inż. Piotra Błaszczyka |
|
Metody modelowania zachowań kierowców w warunkach miejskich na potrzeby symulacji ruchu pojazdów w mikroskali | |
Termin: | 10 czerwca 2016 roku o godz. 12:30 |
Miejsce: | Katedra Informatyki Wydziału IEiT, sala 1.20, bud. D-17, ul. Kawiory 21, 30-059 Kraków |
PROMOTOR: | prof. dr hab. inż. Krzysztof Cetnarowicz - Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica |
PROMOTOR POMOCNICZY: | dr inż. Wojciech Turek - Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica |
RECENZENCI: | prof. dr hab. inż. Jerzy Świątek - Politechnika Wrocławska |
dr hab. Adam Wierzbicki, prof. n. - Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych | |
Z rozprawą doktorską i opiniami recenzentów można się zapoznać w Czytelni Biblioteki Głównej AGH, al. Mickiewicza 30 |
mgr inż. Piotr Błaszczyk
Promotor: prof. dr hab. inż. Krzysztof Cetnarowicz (AGH)
Promotor pomocniczy: dr inż. Wojciech Turek (AGH)
Dyscyplina: Informatyka
W ostatnich latach obserwujemy znaczący postęp w projektowaniu pojazdów autonomicznych. W niedalekiej przyszłości ruch miejski czekają rewolucyjne zmiany spowodowane włączeniem do niego pojazdów pół- i w pełni autonomicznych. Już teraz pojawiają się na rynku motoryzacyjnym pojazdy częściowo zautomatyzowane. Przetworzone przez komputery pokładowe sygnały pochodzące z czujników z powodzeniem wspomagają reakcję kierowcy. Aktualnie wiele firm i instytucji badawczych prowadzi prace nad projektami pojazdów autonomicznych.
W środowisku, w którym samochody autonomiczne będą współegzystowały z konwencjonalnymi pojazdami, pojawia się problem modelowania poszczególnych uczestników ruchu z uwzględnieniem ich indywidualnych zachowań. W związku z powyższym podjęto badania nad modelowaniem zachowania kierowców z uwzględnieniem ich indywidualnych cech.
Teza rozprawy jest następująca:
Na podstawie danych pozyskanych z obserwacji rzeczywistych działań kierowców pojazdów w warunkach miejskich możliwe jest zdefiniowanie modeli reprezentujących indywidualne cechy i zachowania poszczególnych kierowców. Tak skonstruowane modele mogą zostać wykorzystane do symulacji ruchu pojazdów w mikroskali z uwzględnieniem zachowań konkretnych kierowców, pozwalając na modelowanie i badanie wzajemnych interakcji pomiędzy kierowcami, pojazdami i infrastrukturą.
Wykazanie powyższej tezy wiązało się z wykonaniem następujących zadań, które są również oryginalnymi wynikami pracy:
prof. dr hab. inż. Jerzy Świątek
dr hab. Adam Wierzbicki, prof. n
Ważniejsze publikacje doktoranta