^ **DZIEKAN i RADA WYDZIAŁU** \\ **INFORMATYKI, ELEKTRONIKI I TELEKOMUNIKACJI** \\ **AKADEMII GÓRNICZO-HUTNICZEJ im. ST. STASZICA W KRAKOWIE** ^^ | zapraszają na \\ publiczną dyskusję nad rozprawą doktorską \\ \\ //mgr inż. Piotra Błaszczyka// \\ || | **Metody modelowania zachowań kierowców w warunkach miejskich na potrzeby symulacji ruchu pojazdów w mikroskali** || ^ Termin:|10 czerwca 2016 roku o godz. 12:30 | ^ Miejsce:|Katedra Informatyki Wydziału IEiT, sala 1.20, bud. D-17, \\ ul. Kawiory 21, 30-059 Kraków | ^ **PROMOTOR:**|prof. dr hab. inż. Krzysztof Cetnarowicz - Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica| ^ **PROMOTOR POMOCNICZY:**|dr inż. Wojciech Turek - Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica| ^ ** RECENZENCI:**|prof. dr hab. inż. Jerzy Świątek - Politechnika Wrocławska| ^ ** **|dr hab. Adam Wierzbicki, prof. n. - Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych| | Z rozprawą doktorską i opiniami recenzentów można się zapoznać \\ w Czytelni Biblioteki Głównej AGH, al. Mickiewicza 30 || ==== Metody modelowania zachowań kierowców w warunkach miejskich na potrzeby symulacji ruchu pojazdów w mikroskali ==== //mgr inż. Piotr Błaszczyk// **Promotor:** prof. dr hab. inż. Krzysztof Cetnarowicz (AGH) \\ **Promotor pomocniczy:** dr inż. Wojciech Turek (AGH) \\ **Dyscyplina:** Informatyka \\ W ostatnich latach obserwujemy znaczący postęp w projektowaniu pojazdów autonomicznych. W niedalekiej przyszłości ruch miejski czekają rewolucyjne zmiany spowodowane włączeniem do niego pojazdów pół- i w pełni autonomicznych. Już teraz pojawiają się na rynku motoryzacyjnym pojazdy częściowo zautomatyzowane. Przetworzone przez komputery pokładowe sygnały pochodzące z czujników z powodzeniem wspomagają reakcję kierowcy. Aktualnie wiele firm i instytucji badawczych prowadzi prace nad projektami pojazdów autonomicznych. W środowisku, w którym samochody autonomiczne będą współegzystowały z konwencjonalnymi pojazdami, pojawia się problem modelowania poszczególnych uczestników ruchu z uwzględnieniem ich indywidualnych zachowań. W związku z powyższym podjęto badania nad modelowaniem zachowania kierowców z uwzględnieniem ich indywidualnych cech. Teza rozprawy jest następująca: \\ //**Na podstawie danych pozyskanych z obserwacji rzeczywistych działań kierowców pojazdów w warunkach miejskich możliwe jest zdefiniowanie modeli reprezentujących indywidualne cechy i zachowania poszczególnych kierowców. Tak skonstruowane modele mogą zostać wykorzystane do symulacji ruchu pojazdów w mikroskali z uwzględnieniem zachowań konkretnych kierowców, pozwalając na modelowanie i badanie wzajemnych interakcji pomiędzy kierowcami, pojazdami i infrastrukturą.**// Wykazanie powyższej tezy wiązało się z wykonaniem następujących zadań, które są również oryginalnymi wynikami pracy: \\ * zaprojektowanie i wykonanie mobilnej platformy badawczej, sprzężonej z komputerem pokładowym pojazdu, która umożliwia gromadzenie rzeczywistych danych eksperymentalnych wygenerowanych podczas ruchu miejskiego; * przeprowadzenie eksperymentów w warunkach rzeczywistych z wykorzystaniem opracowanej platformy mobilnej; * stworzenie platformy programowej do przetwarzania i analizy danych eksperymentalnych; * opracowanie trójwarstwowego modelu kierowcy z uwzględnieniem jego indywidualnych cech; * opracowanie metody modelowania środowiska odwzorowującego rzeczywiste środowisko ruchu drogowego; * zaprojektowanie i wykonanie środowiska symulacyjnego ruchu drogowego w skali mikro; * zaplanowanie i przeprowadzenie serii symulacyjnych badań eksperymentalnych. ---- \\ **{{:2016:blaszczyk:final_piotr_blaszczyk_phd.pdf|Pełny tekst pracy}}** \\ ---- ==== Recenzje pracy ==== {{:2016:blaszczyk:rec1.pdf|prof. dr hab. inż. Jerzy Świątek}} {{:2016:blaszczyk:rec2.pdf|dr hab. Adam Wierzbicki, prof. n}} \\ ---- \\ **Ważniejsze publikacje doktoranta** - P. Błaszczyk, W. Turek, A. Byrski, and K. Cetnarowicz. Towards credible driver behavior modeling. In Intelligent Transportation Systems (ITSC), 2015 IEEE 18th International Conference on, pages 1557–1562, Sept 2015. - P Błaszczyk, W Turek, and K Cetnarowicz. Inter-vehicle distance in driver behaviour modelling. In Second International Conference on Advances In Civil, Structural and Environmental Engineering-ACSEE 2014, pages 287–291, 2014. - P. Błaszczyk, W. Turek, and K. Cetnarowicz. Extensible platform for studying the behavior of drivers in urban traffic. In Intelligent Transportation Systems (ITSC), 2014 IEEE 17th International Conference on, pages 1359–1362, Oct 2014. - P. Błaszczyk, W. Turek, and K. Cetnarowicz. Formal model for micro-scale traffic simulation and control. In Methods and Models in Automation and Robotics (MMAR), 2013 18th International Conference on, pages 305–310, Aug 2013. ----